Under finner du oversikt over virksomhetene i Indre Fosen kommune.
Kommunepsykologene i Fosen helse IKS er samfunnspsykologer. Det vil si at de har samfunnet som sin klient.
Deres jobb er å øke kompetansen på psykisk helse i de kommunale tjenestene og befolkningen. Dette gjør de gjennom å tilby veiledning, undervisning og ved å delta i tverrfaglig samarbeid. Deres fokus er på helsefremming, forebygging og tidlig innsats.
De vil gjerne kontaktes på mail i god tid før et oppdrag. Dette fordi de vil formidle psykologisk kunnskap mest mulig skreddersydd til oppdragsgiverens bestilling. Fordi god psykisk helse skapes der folk oppholder seg i det daglige, vil barnehager, skoler, arbeidsplasser, så vel som organisert fritid være like relevante oppdragsgivere som helse og omsorgssektoren i kommunen.
Ungdomskonsulent Siri Kristine Størseth har ansvar for:
- DKS (Den kulturelle skolesekken)
- UKM (ung kultur møtes)
- Ungdomsrådet
- Fritidsklubb, Kåken (Leksvik) og ilag (Rissa)
Siri har også god kontakt med ungdom i det daglige, og har en del uformelle samtaler med ungdom som trenger en voksenperson å snakke med. Hun brenner for ungdom med utfordringer, særlig når det kommer til rusrelaterte problemer.
Indre Fosen kommune har 7 grunnskoler, og Johan Bojer videregående skole med skolested Leksvik og skolested Rissa.
Foreldre, skole eller barnehage kan henvise til PPT. Foreldre kan ringe leder i PPT. Skoler og barnehager har egne prosedyrer for dette.
PPT sin jobb er å hjelpe skoler og barnehager til å gi barn og unge gode barnehage- og skoledager. Dette gjør vi gjennom å snakke med barn og foreldre, barnehager og skoler, og andre samarbeidspartnere. Vi observerer, utreder og veileder.
NAV Indre Fosen jobber med ulike områder i kommunen og på kontoret er det både statlige og kommunalt ansatte. NAV-kontoret jobber i hovedsak med 3 fagområder:
1) På vegne av staten, gjennomføre arbeidsrettet oppfølging av innbyggere som av ulike årsaker står utenfor arbeidslivet. Herunder også avklaring til forskjellige ytelser fra NAV, eksempelvis arbeidsavklaringspenger, sykepenger, uførepensjon med mer.
2) På vegne av kommunen, gi økonomisk råd og veiledning, samt vurdering og utbetaling av økonomisk sosialhjelp.
3) På vegne av kommunen gjennomføre introduksjonsprogram, samt bosette flyktninger.
Indre Fosen er knyttet til Nord-Trøndelag krisesenter.
Krisesenteret ligger sentrumsnært i Verdal. Det er nært togstasjon og buss-stopp. Har du problemer med å komme deg til senteret, kan du ringe slik at de kan finne en løsning. Senteret ser ut som et vanlig bolighus utvendig og innvendig.
Informasjon om helsestasjonen i Indre Fosen kommune.
Forvaltningstjenesten, også kalt Koordinerende enhet, skal bidra til å samordne tjenestene for å sikre et helhetlig tilbud til deg som bruker. Koordinerende enhet har det overordna ansvaret for arbeidet med individuell plan og koordinator i kommunen. Bruker selv, pårørende eller fagfolk kan ta kontakt.
- Råd, veiledning og informasjon om kommunale helse- og omsorgstjenester og andre nærliggende tjenester/rettigheter
- Bistand og støtte til koordinator
Forvaltningstjenesten fatter enkeltvedtak om:
- Trygghetsalarm
- Korttidsopphold
- Langtidsopphold
- Avlastning
- BPA – brukerstyrt personlig assistent
- Omsorgsstønad
- Helsehjelp i hjemmet
- Dagsenter for demente
- Miljøarbeid i bolig
- Tvang og makt kap 9 – helse- og omsorgstjenesteloven
- Kap. 10 helse- og omsorgstjenesteloven
- Praktisk bistand
- Ledsagerbevis
- Transporttjeneste for funksjonshemmede
- HC-kort (parkeringstillatelse for bevegelseshemmede
- Middagsombringing
- Psykiske helsetjenester – langvarig
- Boligtildeling
De som jobber på familievernkontoret er utdannet som psykolog, pedagog eller sosionom med videreutdanning i familieterapi. Alle har taushetsplikt.
Ventetid: Familievernkontoret har som mål å tilby meklingstime innen 3 uker fra bestilling. I andre saker som par- og familieterapi og foreldreveiledning har de som målsetting at ventetiden ikke skal være mer enn fire uker. I disse sakene vil par med barn blir prioritert.
Indre Fosen kommune har 14 barnehager.
Kommunen skal tilby avlastningstilbud til familier med funksjonshemmede barn og unge som har særlig tyngende omsorgsoppgaver. Tilbud om avlastning har som hensikt å gi barnets omsorgspersoner rom for nødvendig fritid, tid til å pleie sosialt nettverk og familierelasjoner. Avlastning skal være et forebyggende tiltak, og det er omsorgspersonen som får vedtak om avlastning, ikke barnet. Hva som oppleves som avlastning vil være individuelt. Tilbudet er lovregulert i helse- og omsorgstjenestelovens § 3-2 om kommunens ansvar for helse- og omsorgstjenester, under pkt. 6. «andre helse- og omsorgstjenester herunder d: avlastningstiltak». Det er forvaltningskontoret i kommunen som fatter vedtak etter søknad fra omsorgspersonene. Avlastningen kan gis hjemme hos barnet, i andre private hjem, eller i avlastningsbolig. Avlastningen kan være på dagtid, kveld og/eller natt.